Platform - Yujin Jung & Eli Ståhl

Nikolaj Kunsthal har åbnet et nyt udstillingsrum, der er dedikeret unge kunstnere og kuratorer. Yujin Jung & Eli Ståhl indtager Platform fra 15. oktober til 27. november med udstillingen "Intervals #2: The rhyme of memory and time"

Intervals #2: The rhyme of memory and time



På en hvidløgsfabrik i en spekulativ fremtid deler arbejderne personlige historier om deres mødre. Arbejdernes fortællinger flettes sammen med den koreanske skabelsesmyte om Bedstemor Mago og kunstnerens minder om sin egen bedstemor: En stemme proklamerer med genklang “Bedstemor, jeg kan ikke lide rå hvidløg.”

Fabrikken udgør universet i Yujin Jungs video- og lydinstallation "Intervals #2: The rhyme of memory and time", der fremhæver det usynliggjorte arbejde, der finder sted på fabrikken og centrerer stemmer, der ellers bliver overdøvet af det patriarkalske bourgeoisie og andet tungt maskineri. Jung benytter et efterklangsrum til at skabe et overlappende ekko af arbejdernes stemmer. Herved leger hun med spændingen mellem arbejderne som en ensartet gruppe og som individer, der, selvom de forbliver navnløse, bliver personliggjorte gennem deres deling af historie og minder. Med deres overlappende stemmer giver fabriksarbejderne form til Mago. Gudinden Bedstemor Mago skabte universet og instruerede en bjørn i, hvordan den kunne blive det første menneske ved hjælp af hvidløg, bynke og udholdenhed.



One day, a long, long time ago,

a bear and a tiger beseeched a spiritual tree.

They wanted to become something else,

as If they were desperate for a transition.

Bjørnens transition til menneske åbner værkets forhold til det bredere tema om samfundsmæssige og teknologiske forandringer og bryder derved et forsimplet narrativ om forfald. I værket indikeres planetariske forandringer i form af jordens essentielle materialer (bynke og hvidløg), der næsten er udryddet. Forandringerne i verden har gjort tiden ujævn, men transition er et åbent begreb, og værket er ikke interesseret i dommedagsfortællinger – "Intervals #2" er snarere en undersøgelse af stadigt skiftende verdener. Verdener, der på en og samme tid er ‘space’ og ‘non-space’, uanset om det er en fabrik eller hele universet. Det er en analyse af tilblivelse som en evig proces af transition og transformation.



I entered the main hall,

I greeted all Mago, one by one.

We were here together, to do one last task:

To provide the last garlic to the last generation of our species

before transforming into the unknown.

Værket ligger i forlængelse af Jungs "Intervals" (2021), der kredsede om koreansk folklore og traditioner knyttet til døden. "Intervals" blev vist sidste år ved Afgang på Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler.

Kuratering og tekst af Eli Ståhl.

UKS - Unge Kunstneres Samfund har støttet udstillingen med midler til kunstnerhonorar og værkproduktion.

Find Press Kit her 

Om Yujin Jung

Yujin Jung (f. 1988) er kunstner fra Sydkorea og arbejder og bor i København. Hun har en BA-grad i Fine Art fra Goldsmiths College, University of London (2013), og en MA fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler i København (2021). Hendes seneste solo-udstilling var Seeders – Intervals (2022) i Cantina, Aarhus. Hun har deltaget i gruppeudstillingerne Three sound installations (2020) og Performative Sound Sculptures #2 (2018) på Mayhem, København, og bidrog med et lydværk til Seismograf: Sounding Women’s Work II (2022).

Jungs interessefelt omfatter folklore, mundtlige fortællinger, sproglig vidensproduktion og myte, som hun integrerer i moderne teknologi og videnskabelig terminologi for at reflektere over tid og historie som multidimensionel. Jung arbejder med forskellige former for lydinstallationer, idet hun udforsker narrativ-baseret eksperimentel sonic-cinema for at undersøge de teoretiske, filosofiske, poetiske aspekter af lyd og stemme i forskellige soniske verdener. Ved at skabe forskellige tilstande af historiefortælling og fortælling, der forstærker poesiens kraft i sonisk-visuelle miljøer, opfordrer Jung til en mere nuanceret opfattelse af samfundet: at lytte og at tænke med lyd.

Om Eli Ståhl

Eli Ståhl har arbejdet i forskellige stillinger som kurator, producent og frontpersonale i diverse institutioner, herunder Museet for Samtidskunst (Roskilde, Danmark), IPAF - International Queer Performance Festival (København, Danmark), Roskilde Festival (Roskilde, Danmark) og EC1 24H (København, Danmark). Deres arbejde er centreret omkring tidsbaserede medier, bl.a. performance, video og lyd og er særligt interesseret i temaer om arbejderes rettigheder og queerness; emner som de også udforsker gennem fagforeningsarbejde og social organisering. Desuden skriver de for Artillery Magazine (US). Ståhl har en MA i Contemporary Art Theory fra Goldsmiths, University of London, med en afhandling om presserende klimatiske og planetariske forandringer. De har også en BA i kunsthistorie fra Københavns Universitet.