Platform - Toke Højby Lorentzen & Marie Vinther

Toke Højby Lorentzens udstilling er en æstetisk undersøgelse af det informationsbærende og betydningsskabende. Udstillingen, der er kurateret af Marie Vinther, er en del af Toke Højby Lorentzens fortløbende værkserie Strategic Opacity

Årets Platform-sæson er i fuld gang. Den kommende kunstner/kurator-konstellation består af Toke Højby Lorentzen og Marie Vinther. Deres udstilling er optaget af, hvad der sker, når materiale og tegn omdannes, oversættes og rekontekstualiseres. I den forbindelse kommer Nikolaj Kunsthals orgel fra 1930 også i spil. 

Hulkort og glasfibervæv 

Centralt for Strategic Opacity, Opus 23 er et industrielt fremstillet glasfibervæv, hvor trådene er systematisk og manuelt trevlet op. Ud af de huller, der herved er opstået i vævet, skabes et informationsbillede på samme måde, som man kender det fra et hulkort. Opfindelsen af den automatiserede væv i 1700-tallet, hvor hulkortet blev anvendt til lagring af vævets mønster, står her i kontrast til det manuelle optrevlingsarbejde i glasfibervævet.  

 

Orgel som inspiration 

Dataen fra vævets informationsbillede bliver afsæt for oversættelse og kunstnerisk behandling —som spektrogram, som partitur og som musikstykke opført på orglet i Nikolaj Kirke. Orglet i Nikolaj Kirke, der blev indviet i 1931, har både fungeret som direkte inspiration til vævets informationsbillede og peger også mod tidlige eksempler af selvspillende instrumenter, f.eks. automatiserede klokkespil og pianolaen, der ligesom den industrielle væv også brugte hulkortet til automatisering. 

Udstillingen tager sin titel fra litteraturhistoriker Stephen Greenblatt, der bruger begrebet “strategic opacity” til at beskrive den pirrende virkning, der opstår, når information bevidst tilbageholdes. På samme måde arbejder Strategic Opacity, Opus 23 med at undersøge de nye faktiske, påståede og poetiske sammenhænge, som opstår i spændingsfeltet mellem det bestående og det fjernede, det vi fornemmer, og det vi ved, det tilbageholdte og det synlige. 

 

Udstillingen er skabt i samarbejde med kurator Marie Vinther med støtte fra Københavns Kommune (Rådet for Visuel kunst), Statens Kunstfond og Grosserer L. F. Foghts Fond.

Begivenheden Strategic Opacity, Opus 23 * Orgelkoncerter er blevet til med støtte fra Dansk Tennis Fond.

Udstillingsrummet Platform er blevet til med støtte fra Det Obelske Familiefond.  

Hvor: Platform

Hvornår: 1/4 – 7/5 2023




Fernisering fredag d. 31. marts fra kl. 16:00-19:00

Finissage torsdag d. 4. maj fra kl. 16:00-18:00

Download Press Kit 

Fotograf
Mads Holm
Fotograf
Mads Holm
Fotograf
Mads Holm

Kort om Toke Højby Lorentzen

Toke Højby Lorentzen (f. 1988) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademis

Billedkunstskoler i 2020. Lorentzen arbejder i sin kunstneriske praksis med tegn, sprog, oversættelse, kommunikationsformer og skriftsystemer, herunder bl.a. binært kodesprog, QR-

koder og de historiske skrifttegn, kileskrift, for at undersøge spørgsmål om, hvor mening opstår, hvornår mening går tabt, og hvordan ny mening emergerer. Lorentzens kunstneriske arbejde kommer til udtryk som installationer, videoer, lyd- og tekstbaserede værker - og gennem Lorentzens eget forlag zonozono. Toke Højby Lorentzen har tidligere udstillet på bl.a. Kunsthal Charlottenborg, Den Kongelige Afstøbningssamling og Click Festival.

tokelorentzen.com

Kort om Marie Vinther

Marie Vinther (f. 1992) er cand.mag. i kunsthistorie uddannet fra Københavns Universitet i 2022. Vinther arbejder i øjeblikket som kuratorisk assistent for Museet for Samtidskunst og har tidligere arbejdet for bl.a. SUPERFLEX og Roskilde Festival. Senest har hun kurateret udstillingen SHOPPING SPREE på inter.pblc (2022).