Platform - Lina Hashim & Anne Zychalak Stolten

Bag sæsonens første Platform-udstilling finder man Lina Hashim, der arbejder med de problematikker, der findes i koloniale og imperiale magthierarkiske kontekster. Udstillingen er skabt i samarbejde med kurator Anne Zychalak Stolten

Who am I, if I can’t tell my own story?

Fatema Mernissi  

Lina Hashim arbejder med de problematikker, der findes i koloniale og imperiale magthierarkiske kontekster. Herunder misrepræsentation med fokus på generaliserende vestlige portrætteringer af den muslimske kvinde i fangenskab. Med sin soloudstilling "من أنا  Who am I?" indtager Hashim Nikolaj Kunsthal (og dens fortid som kirke) og skaber et transformativt rum gennem spejlmosaik, kalligrafi og guldudsmykning. Elementer med det tilfælles at de kolliderer med hendes kulturbaggrund som muslim – men også som kvinde. 

Spejlmosaikken har sit udgangspunkt i udsmykninger fra shiamuslimernes moskéer. En retning indenfor islam som Hashim bærer med sig i sit efternavn. Mønstrene kan føres tilbage til den gren af matematikken, som kaldes algebra, der beskæftiger sig med systematik, form og mængde. Mønstrene kendes fra islams hovedsæder og lande, der tidligere var muslimske kolonier, bl.a. Indien og Spanien, hvor deres psykedeliske og labyrintiske repetition og størrelse har en opslugende og kraftfuld virkning, hvorpå man kan fortabe sig i det hellige.  

På gulvet findes arabisk kalligrafiskrift skrevet med salt. Her fremgår sætninger fra Muhammad Ibn Muhammad al-Nefzawis erotiske lærebog, "Den duftende have", fra 1500-tallet, der beskriver muslimske kvinder som utrættelige og umættelige sexfikserede væsner, der konstant hungrede efter seksuel tilfredsstillelse fra mænd. En forestilling som op gennem den vestlige kunsthistorie levede videre i bl.a. portrætteringen af haremskvinderne/odaliskerne, malet af mandlige kunstnere som Ingres, Matisse, Picasso og Delacroix. Portrætteringerne var baseret på kunstnernes fantasi, da ingen af dem havde direkte adgang til haremskvinderne. Under udstillingsperioden forsvinder sætningerne gradvist, ved at publikum går rundt i udstillingen.   

Kropsudsmykningen er skabt ud fra en interesse for fænomenet smukhed og er Hashims tolkning og kritik af brugen af udsmykning. For hvad gør smukhed ved en kvinde?  

I nogle muslimske ægteskabsritualer oversmykkes bruden med massevis af smykker som et symbol på kvindens værdi og skønhed. Der ligger dog en dobbelthed i smukheden, da smykkerne samtidig bliver en begrænsning i kraft af deres omfang og tyngde. Denne kompleksitet kan afspejles i Hashims selvforståelse, fordi hun i skabelsen af sin egen identitet tynges af de roller, der i dag pålægges kvinder med muslimsk kulturbaggrund.

"من أنا  Who am I?" er skabt til konfrontation, opgør og transformation, hvor Hashim udfordrer sin position og den historiske genealogi, der følger en kvinde med muslimsk kulturbaggrund. Hun konfronterer de forventninger og magtudøvelser, som hun er blevet mødt med­ – både fra et vestligt og et østligt synspunkt. Et spejlblik skal mødes, en ny identitet skal skrives, og smykket skal mestres på ny. 

Kuratering og udstillingstekst af Anne Zychalak Stolten

Udstillingen er skabt i samarbejde med kurator Anne Zychalak Stolten med støtte fra Statens Kunstfond og 15. Juni Fonden. Udstillingsrummet Platform er blevet til med støtte fra Det Obelske Familiefond.



Se det samlede program for Platform 2023  

Find pressekit her 

Hvor: Platform 

Hvornår: 10/2 – 26/3 2023

Fernisering torsdag d. 9. februar kl. 16:00-19:00

Fotograf
Mads Holm
Fotograf
Mads Holm
Fotograf
Mads Holm