Platform * Liesel Burisch x Martin Wendelbo & Regen Li
Mennesket har til alle tider skabt hellesteder for at fastholde det, som rækker ud over os selv, men samtidig bærer hver tilnærmelse sin egen skrøbelighed og trussel om ophør. I udstillingen "Nur in Zeit bruger" den dansk-tyske kunstner Liesel Burisch dette paradoks som afsæt og undersøger i et nyt videoværk, hvordan ritualer kan bære en åndelig erfaring frem som led i en vedvarende søgen efter det, der kun lader sig ane gennem gentagelsen. Nur in Zeit er skabt i samarbejde med kuratorduoen Martin Wendelbo & Regen Li og kan opleves i Nikolaj Kunsthals projektrum Platform fra 10. oktober.
I udstillingen arbejder Liesel Burisch med tre beskyttede rum, som ligger til grund for udstillingens centrale videoværk; henholdsvis de 40.000 år gamle hulemalerier i Leang Leang-grotterne på Sulawesi i Indonesien, Danmarks eneste oblatbageri på Frederiksberg og den dekadente Phantom Bar i en forfalden bygning i Berlin. Optagelserne bevæger sig ind og ud af de tre steder og sammenvæves til en forbundethed, der ikke lader sig indfange i en lineær tid, men åbner sig som cirkulær og fragmenteret.
Ekkoer på tværs af tid og sted
Gennem dokumentariske og iscenesatte optagelser genaktiveres det rituelle som en vej ind i noget større, hvor ekkoer på tværs af tid og sted fastholder det uhåndgribelige. I Leang Leang-grotternes mørke klamrer forhistoriske håndaftryk sig til klippevæggen og rækker ud mod os gennem tidens lag. I Berlins Phantom Bar fremmanes resterne af en netop opbrudt fest, når koreografen Myriam Lucas bevæger sig gennem knuste glas og tomme poser i en dans, der fastholder nattens efterskær. Samtidig slår rytmen fra værkets elektroniske lydside ned i bageriets kælder, hvor en udtjent maskine trykker oblater som kræver manuel kontrol, inden de sendes ud til alle landets kirker.
Forskudte fortællinger og ritualiserede rum
I udstillingen væves disse forskudte fortællinger sammen til en form, hvor det uhåndgribelige lever i de ritualiserede rum, i gentagelserne og i de spor, der ikke kan fastholdes. Nur in Zeit retter sig ikke mod et endeligt svar, men mod en fornemmelse af nærvær i det uafsluttede, hvor publikum inviteres til at ane et glimt af det, som åbner sig dér, hvor alt står lige før afslutningen.
Udstillingen kan opleves i perioden 10. oktober – 23. november 2025. Der er fernisering torsdag d. 9. oktober kl. 18:00-21:00. Fri entré og gratis øl fra Depanneur – til de første og de hurtige!
Download Press Kit
Udstillingen "Nur in Zeit" er støttet af Statens Kunstfond, Fake Foundation og Knud Højgaards Fond. En særlig tak rettes til Dansk Video Center, Diakonissestiftelsen og Pacukka Projects for deres værdifulde samarbejde. Projektrummet Platform er realiseret med support fra Det Obelske Familiefond.
Kort om Liesel Burisch
Liesel Burischs praksis adresserer, hvordan nutidige problemstillinger som velfærdsstatens kollaps og gentrificeringens uundgåelighed registreres på kroppen. Med udgangspunkt i personlige og kollektive fortællinger inkorporerer Burisch video, lyd, performance, tekst og installation i en ofte stor eller monumental skala, der påtaler livet uden for udstillingsrummets vægge. Burisch har en Meistertitel fra hhv. Universität der Künste Berlin og Städelschule Frankfurt samt en BsC i Biologi fra Københavns Universitet. Burisch er vinder af Prix JCE og nomineret til CIRCA-prisen 2023, og seneste udstillinger i ind- og udland omfatter Art Tower Mito, Japan, DCA, Dundee, Fotografisk Center, København, og Palais de Tokyo, Paris.
Kort om Martin Wendelbo & Regen Li
Martin Wendelbo og Regen Li udgør kuratorduen bag kunstforeningen Tofu Collective og den tværkulturelle udstillingsplatform Tofu Space, som frem til marts 2025 havde til huse i Gammel Strands lokaler. Regen Li og Martin Wendelbo har begge en MA i visuel kultur og en BA i kinastudier fra Københavns Universitet, suppleret af yderligere studier i billedkunst ved Taiwan National University, kunsthistorie ved University of Hong Kong samt sprog- og kulturstudier på BISU i Beijing. Sammen har de realiseret en lang række udstillinger og offentlige programmer, hvor samskabende processer og tværdisciplinære tilgange har spillet en central rolle i deres interesse for kunstens kulturudvekslende potentialer. Herigennem har de samarbejdet med internationalt anerkendte kunstnere som LG Guggenheim-vinder Shu Lea Cheang, Taishin Arts Award-modtager Su Hui-Yu og Turner Prize-nominerede Sin Wai Kin. I 2024 udgav de deres seneste bogudgivelse Typhoon – In the Eye of Taiwan’s New Artistic Whirlwinds i samarbejde med forlaget dmp editions i Taipei.