Platform - Benjamin A. H. Harpsøe x Anna Clarisse Holck Wæhrens

Gennem 3D-printede skulpturer, assemblage, lyd og video udforsker kunstner Benjamin A. H. Harpsøe i samarbejde med kurator Anna Clarisse Holck Wæhrens de psykologiske værdier og udfordringer, der er knyttet til en opvækst på Christianias Pusher Street

Det er en fornøjelse at kunne annoncere sæsonens allersidste Platform-udstilling. Den sjette i rækken. Glæd dig til at opleve billedkunstner Benjamin A. H. Harpsøes udstilling "Barndommens gade" skabt i samarbejde med kurator Anna Clarisse Holck Wæhrens.  
 
Benjamin A. H. Harpsøes aktuelle udstilling giver et følelsesladet og komplekst indblik i en barndom på Christianias Pusher Street. For Benjamin A. H. Harpsøes vedkommende er udstillingen, der bærer titlen "Barndommens gade", et psykologisk værktøj til at undersøge og processere sine sammensatte minder om og forbindelser til Fristaden – både med fokus på hans egen personlige udvikling og med en særlig omsorg for Fristadens fremtidige identitet og udvikling.   
 
To forbundne rum  
Et helt centralt værk i udstillingen er den green screen-grønne og 3D-printede søjle, der i mål og dimensioner står som en slags tvilling til den træsøjle, der i forvejen står midt i udstillingsrummet Platform. Den 3D-printede søjle er en kopi af den søjle, der bærer loftet på jazzklubben Børneteatret, der er placeret i stueetagen på Opera-bygningen ved Pusher Street på Christiania. Det var hér, Benjamin trådte sine barnesko. Han kender rummet ud og ind. Og nu tager han – helt konkret – et bærende element fra sin barndom med sig ind i udstillingen, hvis værker fordeler sig på en række forskellige medier – fra skulptur til video, fra lyd til assemblage.  

"Barndommens gade" kan opleves fra 6. december 2024 til 19. januar 2025. Der er fernisering torsdag d. 5. december kl. 16-19. I den forbindelse optræder jazzmusikeren Jess Harpsøe flankeret af sit orkester Chairman of the board. Jess Harpsøe, der er Benjamin A. H. Harpsøes far, er formand for og driver jazzklubben Børneteatret på Christiania.

Download Press Kit

Udstillingen "Barndommens gade" er realiseret med støtte fra Statens Kunstfond og Københavns Kommune. Projektrummet Platform er realiseret med støtte fra Det Obelske Familiefond.

Du kan også godt allerede nu markere datoen 16. januar kl. 16-18, hvor vi udfolder en samtale mellem Benjamin A. H. Harpsøe og kunstnerkollega Joachim Koester, der begge har et tæt og mangefacetteret forhold til fristaden Christiania.

 

Kort om Benjamin A. H. Harpsøe

Benjamin A. H. Harpsøes (f. 1986) skulpturer udforsker genstandes handlekraft og energi, og udfordrer dermed modsætningen mellem subjekt og objekt. Han bruger moderne produktionsværktøjer som 3D-print og scanning til at skabe komplicerede skulpturer, der udvisker grænserne mellem det naturlige og det kunstige. I sit seneste værk beskæftiger Harpsøe sig med sin opvækst på Christiania fra en lidt klemt position mellem samfundets usynlige hierarki og det udefrakommende pres fra den danske stat. Benjamin A. H. Harpsøe har en Master of Fine Arts fra Malmø Art Academy, en BFA fra Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag, og deltog i et årelangt ophold på Royal Institute of Art, Stockholm. Han har udstillet på blandt andet Kunsthal Charlottenborg (DK), Galleri Ron Mandos (NL), Ta·da (DK), pro tempore.art (DK), Indebt Gallery (NL), OK Corral (DK), OUTPOST Gallery (DK) og I would die for anything (DE).

Kort om Anna Clarisse Holck Wæhrens

Anna Clarisse Holck Wæhrens (f. 1993) har en Master i Design med speciale i tekstildesign fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, Designskolen (2022). Hun har en unik indsigt i kuratering og ny samtidskunst gennem kuratorplatformen pro tempore.art, som hun var med til at stifte tilbage i 2017. Wæhrens er tidligere direktør for galleriet OUTPOST (2020-2023) i København og har i den forbindelse arbejdet med etablerede gallerier som V1 Gallery, København (2015-2023) og Etage Projects, København (2016-2017) samt institutioner som Overgaden, København (2019), Thorvaldsens Museum, København (2021) og Copenhagen Contemporary, København (2023). Wæhrens har for nylig været med til at starte platformen SMARCH WORLD, en platform med fokus på tekstil, installation og performance.