Platform * Liesel Burisch x Martin Wendelbo & Regen Li

I udstillingen "Nur in Zeit" udforsker kunstner Liesel Burisch, hvordan ritualer kan formidle åndelige erfaringer gennem gentagelse. Værket tager udgangspunkt i menneskets skabelse af hellesteder og deres skrøbelighed.

Des Menschen Ehre, Muth und Pracht   
im Todt vergeht und wird gebracht  
mit diesen Bein zur Erd und Koth  
und macht aus Hoffart ewig Noth 

Menneskets ære, mod og pragt  
forgår i døden og bliver bragt  
med disse knogler til jord og støv  
og gør af hovmod evig nød 

Således stod skrevet på Sankt Nikolaj Kirkes benhus, hvor knogler fra kirkegården hvilede og varslede, at både krop og gerning må forgå, når slutningen indtræffer. Et memento mori der satte det jordiske liv op imod løftet om det evige hinsides. Lige indtil kirken brændte i 1795, og det hellige blev spredt for vinden. 

Det er ikke helt klart, hvad der står tilbage mellem de tomme udstillingsvægge. Et sjældent tilflugtssted i den kommercielle bykerne? Eller et sekulært åndehul fra teologiens nedarvede dogmer? Nok så meget et tomrum for noget der engang har været, og noget der nu må finde sin plads i det. Et mellemrum der overskrider det levede liv og måske endnu kan rumme det, der helt undslipper tidens logik. Det, vi kun kan ane i det korte nu og gribe ud efter i de skjulte steder, der fortsat fastholder det, som rækker ud over os selv.  

"Nur in Zeit" – kun i tid – åbner for et triptykon af hellesteder, hvor rituelle gentagelser legemliggør det, der ellers glider mellem tidens hænder. I de truede Leang Leang-grotter i Indonesien strækker 40.000 år gamle håndaftryk sig fra menneskehedens krybbe og klamrer sig til klippevæggene. Samtidig fremstilles alle landets oblater i en kælder på Frederiksberg, hvor rytmen mellem udtjent maskine og manuelt arbejde fastholder og cirkulerer mindet om Jesu Kristi legeme. Og i en forfalden bygning i Berlins Mitte, hvor den dekadente Phantom Bar skjuler sig, fremmanes resterne af en netop opbrudt fest i en sidste dans mellem knuste glas og tomme poser. En særlig rytme væver sig mellem de tre rum og markerer dem som zoner, hvor tiden bevæger sig anderledes, og hver handling bliver et stille forsøg på at trække noget større frem i lyset. 

Her er ingen endelig afslutning. Kun et glimt af noget, der åbner sig, idet det er ved at lukke sig. Klar til at blive båret videre fra støvet af det, der var. 

Tekst af kuratorerne Martin Wendelbo og Regen Li  

Udstillingen "Nur in Zeit" kan opleves fra 10. oktober til 23. november 2025.

Download Press Kit    
 
Udstillingen "Nur in Zeit" er støttet af Statens Kunstfond, Fake Foundation, Knud Højgaards Fond og 15. Juni Fonden. En særlig tak rettes til Dansk Video Center, Diakonissestiftelsen og Pacukka Projects for deres værdifulde samarbejde. Projektrummet Platform er realiseret med support fra Det Obelske Familiefond. 

Fotograf
Mads Holm

Kort om Liesel Burisch

Liesel Burischs praksis adresserer, hvordan nutidige problemstillinger som velfærdsstatens kollaps og gentrificeringens uundgåelighed registreres på kroppen. Med udgangspunkt i personlige og kollektive fortællinger inkorporerer Burisch video, lyd, performance, tekst og installation i en ofte stor eller monumental skala, der påtaler livet uden for udstillingsrummets vægge. Burisch har en Meistertitel fra hhv. Universität der Künste Berlin og Städelschule Frankfurt samt en BsC i Biologi fra Københavns Universitet. Burisch er vinder af Prix JCE og nomineret til CIRCA-prisen 2023, og seneste udstillinger i ind- og udland omfatter Art Tower Mito, Japan, DCA, Dundee, Fotografisk Center, København, og Palais de Tokyo, Paris.

Fotograf
Mads Holm

Kort om Martin Wendelbo & Regen Li

Martin Wendelbo og Regen Li udgør kuratorduen bag kunstforeningen Tofu Collective og den tværkulturelle udstillingsplatform Tofu Space, som frem til marts 2025 havde til huse i Gammel Strands lokaler. Regen Li og Martin Wendelbo har begge en MA i visuel kultur og en BA i kinastudier fra Københavns Universitet, suppleret af yderligere studier i billedkunst ved Taiwan National University, kunsthistorie ved University of Hong Kong samt sprog- og kulturstudier på BISU i Beijing. Sammen har de realiseret en lang række udstillinger og offentlige programmer, hvor samskabende processer og tværdisciplinære tilgange har spillet en central rolle i deres interesse for kunstens kulturudvekslende potentialer. Herigennem har de samarbejdet med internationalt anerkendte kunstnere som LG Guggenheim-vinder Shu Lea Cheang, Taishin Arts Award-modtager Su Hui-Yu og Turner Prize-nominerede Sin Wai Kin. I 2024 udgav de deres seneste bogudgivelse Typhoon – In the Eye of Taiwan’s New Artistic Whirlwinds i samarbejde med forlaget dmp editions i Taipei.