Breaking Darkness 

Med afsæt i Lars von Triers oeuvre omdannes Nikolaj Kunsthal i den kommende udstillingssæson til en totalinstallation, der udvisker skellet mellem billedkunst og film og skaber en sanselig oplevelse med afsæt i udvalgte værker fra den unikke filmskaber

Udstillingen, der bærer titlen "Breaking Darkness", er en hommage til Lars von Triers vægtige kunstneriske arbejde og præsenterer hans særegne univers i et nyt lys, hvor både hardcore-fans og nysgerrige Lars von Trier-novicer får muligheden for at stifte bekendtskab med hans værker i en anderledes kontekst. Udstillingen udfolder Lars von Triers univers i fem stedsspecifikke installationer, der er fordelt i alle kunsthallens gallerier, inklusive Nikolaj Tårn, ikke mindst. Ved at bruge de gamle historiske kirkerum med stilistiske nik til gotik og barok bringes Lars von Triers oeuvre i spil i en anderledes kunstnerisk kontekst, der tilbyder en fysisk og taktil oplevelse af filmmesterens æstetik og billedsprog.   
 
Et billedkunstnerisk blik 
Lars von Trier, født i 1956, har siden sin uddannelse fra Den Danske Filmskole været en pioner inden for filmkunsten, altid med et skarpt blik for det billedkunstneriske. Hans oprindelige ønske om at studere på Kunstakademiet afspejler en dyb fascination af visuelle udtryk, som han har kanaliseret ind i sin filmkunst. Som en central figur – både herhjemme og i udlandet –har Lars von Trier udfordret konventionerne og skabt værker, der både er gribende, provokerende, smukke og frastødende. Med nærværende udstilling udviskes skellet mellem billedkunst og film med henblik på at skabe en sanselig totaloplevelse med udgangspunkt i værkernes visuelle gennemslagskraft.  
 

Still from Melancholia.
Fotograf
DOP: Manuel Alberto Claro

Gesamtkunstværk 
Udstillingen består af fem stedspecifikke installationer, der repræsenterer film skabt i perioden 1991 til 2011. Installationerne er udfoldet i forskellige rum, som hver især fremmer filmenes individuelle formsprog og tematik. Således vil "Breaking the Waves" (1996) understøttes af Øvre Galleris gotiske arkitektur, "Melancholia" (2011) folde sig ud i det højloftede Nedre Galleri, mens Europa (1991) kan opleves på kunsthallens førstesal. I tårnet kan man opleve "Dogville" (2003) iscenesat side om side med husets signifikante urværk fra 1800-tallet. "Dancer in the Dark" (2000) iscenesættes i Tårngalleriet. Udstillingen laver tematiske nedslag i emner som kærlighed, tro, undergang og ondskab. "Breaking Darkness" er en udstilling, der skaber et narrativt univers baseret på objekter, brudstykker af film og lyd. Den stedspecifikke iscenesættelse skaber via belysning og scenografiske greb visuelle universer, som publikum bliver en del af.  
 
I udstillingsperioden kan alle de fem Lars von Trier-film ses i Nikolaj Kunsthal i deres fulde længe i en dertil indrettet mini-biograf. Udstillingen suppleres også af en række filmvisninger i Cinemateket.  
 
Breaking Darkness er skabt i dialog med Zentropa og Jens-Otto Paludan. Philip Sacht står bag belysning og scenografi, mens forfatteren Sofie Riise Nors, der bl.a. har udgivet bogen Jeg var din muse, bidrager med et feministisk blik på og tolkning af Lars von Triers arbejde. Lars von Trier har ikke personligt bidraget til at udvikle eller producere udstillingen, men udtaler følgende om projektet: "Jeg, Lars von Trier, giver hermed udstillingen min velsignelse".