Shane Brox’ CO2-neutrale univers
Det er ved at være sidste chance, hvis man skal nå at opleve Shane Brox-udstillingen "Beauty in the Beast", der siden 7. september har trukket talrige gæster op i Nikolaj Kunsthals Øvre Galleri, der iklædt 300 m2 miljøvenligt gulvtæppe har skabt rammerne om bløde tekstilskulpturer produceret i genbrugsmaterialer.
En hyldest til det autentiske jeg
Shane Brox’ udstilling hylder den frisættende kreativitet og det indre barn i os alle. Udstillingen er vokset ud af Shane Brox’ arbejde med intuition, overgivelse og tab af kontrol. Der er referencer til surrealismen, bl.a. Picasso og Miró og deres søgen efter det uspolerede, men også til den fransk-amerikanske kunstner Louise Bourgeois, der bevidst benyttede sig af underbevidstheden i sit arbejde.
Terapeutisk lydspor som kollektiv meditation
Som et ekstra lag i udstillingens design er der skabt et unikt terapeutisk lydspor baseret på frekvenser i solfeggio-skalaen, som tilskrives forskellige sundhedsfremmende egenskaber. For eksempel menes solfeggio-frekvensen på 528 Hz at kunne reducere stress ved at fjerne kortisol i blodet og dermed øge kroppens energiniveau. Undervejs i udstillingsperioden er der blevet udbudt en række meget efterspurgte live-lydrejser faciliteret af komponisten bag værket, Andreas Hüttel.
Klimavenlig og populær
Som en del af et test-projekt initieret af Nordisk Ministerråd har Nikolaj Kunsthal lavet C02-regnskab på Shane Brox-udstillingen. Her har vi taget et 360-graders tjek af ressourceforbruget, fra produktion af værker, transport og el-forbrug i udstillingen. Helene Nyborg Bay, der er kunstnerisk leder i Nikolaj Kunsthal, uddyber:
”Det har været sjovt og ikke mindst lærerigt at prøve kræfter med en mere systematisk undersøgelse af CO2-aftrykket i Shane Brox’ udstilling. At stort set alle Shanes værkmæssige materialevalg i forvejen var genbrug, bidrog til, at vi kunne lave en udstilling, der stort set gik i nul på C02-regnskabet. Hertil kommer, at al værktransport er foregået lokalt – bl.a. på ladcykel – samt at de podier, der indgik i udstillingen, var indlånt fra en kulturinstitution i nærheden. Vi har i vores udstillingsprogram fokus på den lokale kunstscene i København, og med denne case er det dejligt at få bevis på, at det forhold også indvirker på klimaaftrykket. Og så er det en vigtig pointe, at det godt kan lade sig gøre at producere populære udstillinger med et lavt CO2-aftryk uden at gå på kompromis med kvaliteten.”
The End is Near
Vi fejrer Shane Brox-slutspurten med festlig finissage torsdag d. 18. januar kl. 16:00-18:00. Der er fri entré og gratis Malfy Gin & Tonic til de første og de hurtige! Mads Axelsen betjener kyndigt dj-pulten med et eklektisk mix af nye tunes og progressive klassikere.