Japanese Connections
Kunstnerne udforsker alle på deres egne måder relationer og forskelle mellem værkernes enkelte bestanddele – hvad enten det er lyde, landskaber, kroppe, kameraer eller genstande af historisk og kulturel betydning. En forbindelse fastholdes til traditionen, men af materialerne og processerne opstår noget nyt. Subtile forskydninger og sammenkoblinger ses, høres eller mærkes, når først vi stiller ind på værkernes frekvenser. Særlige forbindelser, tilstande og forståelser kan opstå i mødet mellem kunstværker, udstillingsrum og publikum. På hver deres måde viser kunstnerne, at kunstværket kan være en særlig måde at kommunikere på – et fænomen som vi kan forholde os til ud fra vores egen forståelse af verden, men som ofte kræver en form for oversættelse og fortolkning, som kan minde om forsøget på at forstå en helt anden kultur.
Japanese Connections finder sted i anledning af 150-året for de diplomatiske forbindelser mellem Japan og Danmark, som markeres i de to lande i hele 2017.
Den verdensberømte lyd- og videokunstner Ryoji Ikeda (f. 1966) forvandler kunsthallens hovedskib og sideskibe til én stor minimalistisk lydinstallation. Det 12 meter høje rum fyldes af et usynligt lydhav, der vil opleves som foranderligt, når man bevæger sig i rummet. Via seks højtalere afspilles kammertonen A, der er defineret som en international standard, men som reelt har forskudt sig hen over kulturer og epoker. Også Atsushi Nishijima (f. 1965) arbejder med lyd i sine værker, hvor vidt forskellige elementer som pianostrenge og konservesdåser bringes i samspil.
Den japanske kunstnerduo Yukawa – Nakayasu bruger menneskelige spor fra fortid og nutid i en poetisk installation, der bygger på undersøgelser af danske og japanske vaner og karakteristika.
Taro Izumi (f. 1976), der netop har været aktuel med en soloudstilling på Palais de Tokyo i Paris i foråret 2017, arbejder i feltet mellem videokunst og totalinstallation. På udstillingen kan man se en installation skabt til Nikolaj Kunsthal.
Kunstnergruppen hyslom (Itaru Kato, Fuminori Hoshino, Yuu Yoshida) interesserer sig for landskaber under forandring og praktiserer feltarbejde, hvor de involverer sig kropsligt i miljøer. De arbejder bl.a. med det videnskabelige begreb hysteresis, der betegner ydre påvirkninger af et system eller en organisme, som hænger ved over tid og kan blive til længerevarende tilstande. hyslom viser et videoværk og vil i løbet af udstillingen optræde med performance.