Sectioning: My Holy Nacho

Med kunstprojektet My Holy Nacho udforsker canadiske Jamie Allen og østrigske Bernhard Garnicnig objektets og arbejdets materialitet i den digitale sfære

Over flere måneder har Allen og Garnicnig underkastet det samme objekt forskellige behandlinger og processer, som de på skift har bestilt via internettet. De undersøger, hvad der sker, når man trykker på "send" eller "bestil" i sin browser – en simpel handling, der i en global økonomi sætter arbejdere på fjerntliggende lagre eller fabrikker i gang med at pakke, afsende eller producere en vare. Et enkelt klik på musen, der i dag kan flytte mennesker, maskiner, materialer, varer – og kunst – i en krydsning af det virtuelle og det materielle. Ingen af kunstnerne har det totale overblik over, hvad der er sket med det fysiske objekt i denne outsourcede, fjernbetjente kunstneriske fremstillingsproces.

Projektet er inspireret af Bauhaus-kunstneren László Moholy-Nagy, som i 1922 fandt på at skabe værker via telekommunikation. Moholoy-Nagy ringede til en skiltefabrikant og beskrev over telefonen, hvilke felter på en flade, der skulle males i hvilke farver. Moholoy-Nagy er således en af forgængerne for den idebaserede kunst, hvor kunstneren ikke nødvendigvis selv fører hånden i værkets tilblivelse. Titlen My Holy Nacho udspringer også netop af Moholy-Nagys navn, der blev fejlagtigt udtalt og opfattet af Allen og Garnicnig, da de under en samtale på en bar diskuterede vilkårene for den kunstneriske produktion i dag. Titlen peger i sig selv på de forvrængninger, der kan opstå i kommunikationsprocesser, og på de ubekendte forhold der er gældende, når fysisk afstand, forskellige sprog, tekniske systemer, processer og markedsvilkår er en del af virkeligheden.

Efter de to kunstneres interaktioner med objektet via nettet blev det i 2015 leveret til Kunsthal Aarhus. Her pakkede kunstnerne leverancen ud foran publikum ved en videofilmet Unboxing Performance. Nu kommer objektet til Nikolaj Kunsthal, hvor resultatet af de digitale bestillingsprocesser kommer til syne. I en særlig performance starter Allen og Garnicnig et elektrisk savværk op på Nikolaj Plads og skærer det ukendte objekt i skiver. På en efterfølgende mini-udstilling inde i kunsthallen vil man kunne se de udskårne lag – og dermed de materialer og processer – som objektet er et resultat af. Skiverne indstøbes i gennemsigtig voks og udstilles i Nikolaj Kunsthal sammen med dokumenter, der viser værkets forudgående tilblivelsesproces.

Fredag d. 1. april vil der være performance ved Jamie Allen og Garnicnig samt efterfølgende talk med kurator Mela Dávila Freire kl. 17-19.

Jamie Allen er kunstner og seniorforsker ved Critical Media Lab på Institute of Experimental Design and Media Cultures, Basel. Han har bl.a. udstillet på Neue Nationalgalerie Berlin, Haus der Kulturen der Welt, Berlin, FACT i Liverpool, Eyebeam i New York og Platoon Kunsthalle, Seoul.

Bernhard Garnicnig er kunstner og bosat i Wien. Han er Very Artistic Director ved Palais des Beaux Arts i Wien, redaktør af nettidsskriftet Continent. og grundlægger af Bregenz Biennale. Han har bl.a. præsenteret sit arbejde på Culture Lab, Newcastle, ISEA, Dortmund og Istanbul, Lust Gallery, Wien, og Strelka, Moskva.

Mela Dávila Freire er Director of Public Activities på Museo Reina Sofia i Madrid og har tidligere gennem en 12-årig periode været ansvarlig for publikationer og forsknings- og dokumentationscenteret på MACBA i Barcelona.

 

Denne præsentation af værket Sectioning: My Holy Nacho vises i forbindelse med Kunsthal Aarhus og kommissionen af online værket Order: My Holy Nacho (myholynacho.net/order/), der er skabt i samarbejde med designer og design-forskeren Moritz Greiner-Petter. Projektet My Holy Nacho blev produceret af Sóley Mist Hjálmarsdóttir.